Biała. Październik 2000.
Plan rozwoju zawodowego - LESŁAW CZERNIAK
nauczyciel PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. J.IWASZKIEWICZA , PUBLICZNEGO GIMNAZJUM W BIAŁEJ.
ubiegający się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego.
Plan dotyczy mojego zawodowego rozwoju za okres 9-ciu miesię
cy.W mojej dotychczasowej pracy nauczycielskiej kładłem duży nacisk na wiedzę merytoryczną moich uczniów, potrzebną im do zastosowania jej w życiu codziennym oraz do udziału w różnych konkursach o profilu technicznym. W najbliższym roku pragnę zrozumieć, dlaczego cel ten jest dla mnie taki ważny oraz odkryć inne obszary, w których mogę pomagać w rozwoju moim wychowankom.
Zamierzam monitorować postępy uczniów w nowej dziedzinie jaką jest "Informatyka" oraz gromadzić materiały związane z ich postępami.
Zamierzam zdobyć więcej umiejętności w zakresie samoobserwacji, aby zwiększyć swój dystans do wielu problemów, którymi dotychczas przejmowałam się za bardzo (np. oceny semestralne).
Zamierzam opracować w formie raportu, artykułu lub odczytu pedagogicznego , efekty mojej pracy związanej z wdrażaniem nowego przedmiotu jakim jest informatyka na II poziomie edukacji oraz opisać wpływ tego przedmiotu na rozwój młodego człowieka.
Podczas ostatniego kursu pt. "Kreatywne metody wychowawcze w zespole klasowym" dowiedziałem się, jak korzystać z współczesnych metod porozumiewania się z uczniem. Zamierzam przeprowadzić szereg lekcji z użyciem metod aktywizujących pracę ucznia.
W dziedzinie kontaktów z rodzicami zamierzam położyć większy nacisk na zbieranie informacji o uczniach bezpośrednio od ich rodziców. Spodziewam się, że dysponując głębszą wiedzą o dzieciach, moje decyzje i postępowanie wobec nich będą bardziej adekwatne do potrzeb i możliwości uczniów.
Znając swoje talenty organizacyjne i możliwości związane z kierowaniem pracą grupy w ramach mego zawodowego rozwoju zamierzam sprawdzić się w roli lidera zespołu wychowawczego gimnazjum. W roli tej przeprowadzę badanie jakości pracy szkoły w obszarze wychowawczym i jednocześnie dokonam ewaluacji programu wychowawczego gimnazjum.
Starać się będę przedstawiać wizerunek mojej szkoły w jak najlepszych barwach poprzez : stworzenie strony internetowej szkoły , własnej strony internetowej gdzie będę się promował jako nauczyciel ,organizację konkursów wewnątrz szkolnych oraz poprzez udział uczniów w konkursach zewnętrznych.
Zamierzam udzielić pomocy nauczycielom którzy nie potrafią obsługiwać komputerów poprzez zorganizowanie wewnątrz szkolnego kursu np. " Operacje na edytorach tekstu" .
Całość mojej tegorocznej pracy powinna zakończyć się opracowaniem oraz przedstawieniem do zatwierdzenia programu autorskiego z przedmiotu "technika z elementami informatyki " dla II etapu edukacji.
Plan rozwoju obejmuje następujące sfery kompetencji :
SFERA DYDAKTYCZNA
Technika komputerowa w klasach I-III.
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
Uczeń będzie potrafił uruchomić programy przy pomocy myszki oraz wykona podstawowe czynności w programie PAINT i Notatnik. |
Zorganizowanie dla uczniów klas młodszych zajęć z komput erem. |
Uczniowie poznają zasady pracy w programie PAINT i Notatnik na ko mputerach w pracowni komputerowej. |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Nowe umiejętności- uczniowie potr afią posługiwać się myszką i wykonywać najprostsze czynności w programie PAINT i Notatnik. |
Potwierdzenie nauczycieli wychowawców o przeprowadzonych zajęciach , prace uczniów zapisane na dyskietkach. |
listopad - maj |
Konkurs " Świat w kolorach
"
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
1.Uczulenie uczniów na piękno prz yrody i otoczenia.2.Zdobycie nowych i rozwijanie posiadanych umiejętności w obsłudze programu PAINT. |
Zorganizowanie konkursu dla uczniów klas IV-VI. |
Uczniowie wykonują na szkolnych komputerach prace graf iczne. Oceniaja przedstawiciele poszczególnych klas. Nagroda - publikacja na stronie internetowej. |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Uczestnictwo w konkursie. Zaangażowanie , estetyka prac. |
Listy uczestników , prace zapisane na dyskietkach , prezentacja na stronie internetowej szkoły. |
Grudzień 2000r. |
Sprawdzanie kwalifikacji uczniów ubiegających się o karty rowerowe
.
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
Współudział w przeprowadzeniu egzaminu na kartę rowerową. |
1.Zorganizowanie wstępnego sprawdzianu z zasad ruchu drog owego.2.Przygotowanie testów ,materiałów egzaminacyjnych. |
Wykonanie testów komputerowych sprawdzenie wiadomości z jednoczesną obsługą komputera. |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Uczniowie przystąpią do egzaminu. Uczniowie będą posiadać rozsz erzoną wiedzę z przepisów ruchu drogowego. |
Testy egzaminacyjne , testy zapisane na dyskietkach , listy osób zdających egzamin.. |
Wiosna 2001r. |
Organizacja szkolnego konkursu “Mistrz Komputera”
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
1.Poznanie umiejętności uczniów w zakresie obsługi komputera. 2.Zwiększenie zainteresowania tec hniką komputerową przez uczniów. |
Przeprowadzenie konkursu "Mistrz komputera" polegającego na wykonaniu zadanych czynności na komputerze oraz na wykon aniu dokumentu graficzno -tekstowego. |
Eliminacje w klasach ,finał oceniany przez nauczyciela i wybranych uczniów z pośród uczestników elim inacji. Nagroda - opublikowanie na stronie internetowej , dyskietki , nowe czasopisma o tematyce komputerowej. |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Udział w konkursie. Zwiększenie zainteresowania pracą na komputerach ( ilość uczestn ików). |
Zestaw zadań konkursowych. Wyniki konkursu. Prace uczniów zapisane na dyskietkach. |
Maj 2001r. |
Udział w zorganizowanej formie doskonalenia zawodowego
.
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
1.Poznanie zasad tworzenia stron internetowych. 2.Doskonalenie umiejętności wykorzystania sieci komputerowej na innych zajęciach.
|
Udział w kursach organizowanych przez WODIP Opole. |
Udział w kursach. |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Nowe umiejętności w procesie tw orzenia stron internetowychWykorzystanie internetu na zajęciach techniki. |
Strona internetowa , prace uczniowskie dotyczące elementów tworzenia stron internetowych zapisane na dyskietkach lub pr ezentowane na stronie www. |
Grudzień - czerwiec |
W sferze dydaktycznej zawarte są zadania które są efektem corocznej pracy i w obecnym roku szkolnym będą także realizowane :
SFERA WYCHOWAWCZA
Uczeń potrafi komunikować się z innymi. (
Plan pracy wychowawczej dla kl.IV zawierający kreatywne metody pracy)
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
Poznanie siebie samego , wyrażanie własnych poglądów , aktywne sł uchanie, umiejętność oceny wzorców zachowań , wyciąganie właściwych wniosków. |
1. Prowadzenie zajęć z zastosowaniem kreatywnych metod. 2.opracowanie przykładowych konspektów lekcji wychowa wczych na podstawie własnego planu pracy wychowawczej |
Realizacja planu wychowawczego poprzez uczestnictwo uczniów w zajęciach..Stworzenie klasowego kodeksu zachowań. Scenki rodzajowe przygotowane przez uczniów. Wywiad z kolegą. Reklama własnej osoby. |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Uczniowie: wyrażają swoje sądy potrafią aktywnie słuchać ,potrafią określić własne zalety i wady oraz umie ocenić różne wzorce zach owań. |
Plan pracy , kodeks zachowań , wywiady , konspekty , prace uczniów. |
Okres stażu. |
Ewaluacja programu wychowawczego Publicznego Gimnazjum w Białej.
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
1.Sprawdzenie jak praca wychowawcza w pierwszym roku gimnazjum wpłynęła na zachowanie uczniów. 2.Określenie czy właściwie dobrano cele pracy wychowawczej w programie wychowawczym gimnazjum. |
Opracowanie narzędzi badawczych , przeprowadzenie pomiaru. |
Uczniowie wypełniają ankiety ,opinie wychowawców dotyczące poszcz ególnych uczniów i klas. |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Aktualny stan efektów pracy wychowawczej , jakość realizacji programu wychowawczego , właściwe wnioski do dalszej pracy. |
Zbiór narzędzi badawczych , opinie , program wychowawczy. |
Styczeń- luty 2001r. |
W mojej pracy wychowawczej występują stałe zadania :
SFERA OPIEKUŃNCZA.
Przeciwdziałanie agresji i przestępczości (gimnazju
m).
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
Analiza programu przeciwdziałania agresji i przestępczości w gimn azjum. Stworzenie nowych form pracy z uczniem zagrożonym patologią. |
Wykorzystanie efektów pomiaru pracy wychowawczej dla ewaluacji względnie w opracowaniu programu przeciwdziałania agresji i przestępczości. Wdrożenie elementów programu do pracy wychowawczej wychowawców klas. |
Ankieta w śród uczniów , nauczycieli rodziców. Opinie pedagoga szkolnego samorządu szkolnego nauczycieli . |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Znajomość nowych zagrożeń w ystępujących w gimnazjum , efekty pracy, umiejętność przeciwdziałania poprawa aktualnej sytuacji. |
Ankiety , opinie , wnioski , program. |
Grudzień - czerwiec. |
W sferze opiekuń
czej zamierzam :
SFERA BADAWCZA
Doskonalenie własnego warsztatu pracy.
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
Opracowanie narzędzi umożliwiających właściwe sprawdzenie efektów nauczania. |
Wykonanie kart pracy , ankiet , testów dotyczących przedmiotu "Technika z elementami informatyki " |
Przygotowanie narzędzi dla poszcz ególnych poziomów wiekowych. |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Poznanie skutków własnej pracy , przydatność wybranego programu nauczania , wnioski do dalszej pracy. |
Karty pracy , ankiety , testy oraz wnioski poich wykorzystaniu. |
Listopad2000r. - czerwiec2001r. |
SFERA INNOWACYJNA
Program autorski "Technika z elementami informatyki" KL.IV - VI.
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
1.Analiza aktualnych programów z przedmiotu Technika i Informatyka w szkole podstawowej. 2.Przegląd bazy dydaktycznej przedmiotu technika i informatyka w mojej szkole.
|
Wnioski dotyczące bazy dydaktycznej. Opracowanie programu autorskiego z przedmiotu" Technika z elementami informatyki " na podbudowie pracowni technicznej i komputerowej. Prezentacja na konferencji metodycznej projektu programu autorskiego. Przedstawienie programu do zatwierdzenia. |
Przegląd sprzętu znajdującego się w pracowniach. Analiza programów dostępnych z przedmiotu technika i informatyka. |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Prawidłowa forma programu auto rskiego . |
Program autorski , opinie metodyka i nauczycieli przedmiotowców. |
Grudzień - Kwiecień . |
Publikacje konspektów i scenariuszy lekcji
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
Udostępnienie efektów swojej pracy innym. |
Opracowanie konspektów i scenariuszy lekcji i opublikowanie ich. |
Publikacja w Internecie , prezentacja na zebraniu metodycznym. |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Korzystanie z moich pomysłów i form przeprowadzania zajęć przez innych nauczycieli. |
Opinie metodyka oraz innych nauczycieli. |
Od stycznia 2001r. |
SFERA ŚRODOW
ISKOWAUdział w doskonaleniu nauczycieli – zorganizowanie i przeprowadzenie kursu dla nauczycieli PSP
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
Nauczyciele potrafią używać el ementów edytora tekstowego WORD. |
Wskazanie korzyści wynikających z technologii info rmacyjnejNauka obsługi edytora tekstu WORD. |
Kurs podstawowej obsługi komputera i edytora tekstu. |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Nauczyciele potrafią sporządzić dokumenty za pomocą komputera, użyteczne w ich pracy. |
Wykonanie dokumentów przy pomocy komputera , potwierdzenie przeprowadzenia tego typu zajęć. |
Od grudnia do kwietnia.(zależnie od zapotrzebowania). |
Dzień Dziecka - Zaplanowanie i organizacja zajęć rekraacyjno - sportowych.( gimnazjum)
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
Zaplanowanie ,organizacja i przeprowadzenie całodniowych zajęć rekraacyjno - sportowo - rozrywkowych z okazji Dnia Dziecka. |
1.Plan zajęć. 2.Przydział czynności organizacyjnych. 3.Przeprowadzenie zajęć. |
Przeprowadzenie konkurencji sportowych na wesoło , rywalizacja między klasowa i indywidualna, zabawy umysłowe , występy artystyczne itp. |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Zadowolenie biorących udział w zabawach , kultura rywalizacji , p okazanie własnych umiejętności. |
Plan zajęć , zdjęcia , opinie uczniów i nauczycieli. |
Czerwiec. 2001r. |
Impreza środowiskowa
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
1.Opracowanie z innymi nauczycielami planu imprezy promującej Publiczną Szkołę Podstawową. 2.Wykonanie zadań wynikających z planu. |
1.Opracowanie planu. 2.Opracowanie planu indywidualnego zadań powierzonych na imprezie środowiskowej. 3. Przeprowadzenie powierzonych zadań. |
Spotkanie grupy inicjatywnej - opracowanie planu , czynności organizacyjnych , przydział funkcji , harmonogram. |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Zadowolenie środowiska , kultura wypoczynku ,poznanie nowych umiejętności dzieci , samozadow olenie. |
Plany działania ,zdjęcia , opinie , wnioski . |
Planowanie od listopada 2000r, Organizacja imprezy czerwiec2001r. |
W trakcie roku szkolnego będą realizowane różne zadania w których zamierzam uczestniczyć :
SFERA ORGANIZACYJNA
Stworzenie witryny internetowej Publicznej Szkoły Podstawowej w Białej
.
Cele ogólne |
Zadania |
Formy realizacji. |
Zaistnienie Publicznej Szkoły Po dstawowej w Białej na stronie internetowej. |
Zebranie informacji o Publicznej Szkole Podstawowej w Białej ( historia , kadra pedagogiczna , uczniowie itp.) |
Stworzenie , rozbudowa i administrowanie stroną internetową. |
Spodziewane efekty |
Sposoby dokumentowania efektów |
Termin realizacji |
Powstanie strona internetowa szkoły. |
Ogólnodostępna witryna w internecie. |
Powstanie pierwszej strony grudzień 2000r. , uaktualnienie witryny przez okres staż do maja 2001r. |
W sferze organizacyjnej zawierają się także zadania :
SFERA OSOBISTA
Sfera osobista jest szczególnym elementem rozwoju nie tylko zawodowego nauczyciela , ale obejmującego także sferę pr
ywatności co ma duży wpływ na efekty pracy.Ważnie
jsze moje zamierzenia to:
Plan rozwoju jest formą planu pracy nauczyciela która ulegać może wielu modyfikacjom w trakcie pracy , dlate
go to opracowanie jest tylko założeniem czynności jakie zamierzam podjąć w trakcie stażu. Wszelkie zmiany jakie mogą wystąpić zostaną przedstawione w końcowym sprawozdaniu.Założenia tego planu wynikają z ogólnych założeń programowych nauczania przedmiotu
" Technika z elementami informatyki " w szkole podstawowej , oraz z założeniami programowymi przedmiotu "Informatyka" i " Technika" w gimnazjum. Plan rozwoju osobowego , wychowawczego i opiekuńczego posiada podstawy ogólnej koncepcji wychowania szkolnego jaka jest zakładana w reformie edukacji. Całość planu jest zbieżna z aktualnymi potrzebami Publicznej Szkoły Podstawowej i Publicznego Gimnazjum w Białej, w których to jestem zatrudniony.
Opracował: mgr Lesław Czerniak