SCENARIUSZA SPOTKANIA
RODZICÓW I UCZNIÓW KLASY II B
TEMAT: Wzajemne oczekiwania...
Czy musi dochodzić do konfliktu pokoleń?
1.Zajęcia integracyjne , służące przełamaniu wzajemnej nieufności.
2.Próba budowania wspólnej definicji pojęć :
wartość,
rodzina,
zaufanie.
3.Podjęcie próby wypowiedzenia: Czego oczekuję od najbliższych.
4.Wspólne obejrzenie filmu pt. Ja i moje życie /ok. 15 min./
5.Dyskusja podsumowująca.
UWAGA:
POWYŻSZY TEKST OTRZYMAŁA RADA RODZICÓW DO ZATWIERDZENIA I ZGŁOSZENIA UWAG - NA MIESIĄC PRZED SPOTKANIEM.
NATOMIAST 2 TYGODNIE PRZED PLANOWANYM TERMINEM RODZICE OTRZYMALI IMIENNE ZAPROSZENIA.
UCZNIÓW I RODZICÓW
KLASY II B
CELE:
stworzenie warunków do wymiany poglądów rodziców i dzieci;
budowanie płaszczyzn porozumienia;
uświadomienie potrzeby współdziałania i szukania rozwiązań;
lepsze poznanie i zrozumienie przedstawicieli 2 pokoleń;
sprecyzowanie wzajemnych oczekiwań, praw i obowiązków.
praca w małych zespołach problemowych;
dyskusja;
zajęcia integracyjne;
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
film pt. Ja i moje życie;
tekst anonimowego autora pt. Czym dziecko żyje , tego się nauczy;
plansze pomocnicze z hasłami do realizacji, definicjami pojęć;
wizytówki dla wszystkich uczestników spotkania;
duże arkusze papieru i flamastry.
PRZEBIEG SPOTKANIA:
1.Czynności wstępne: powitanie, przedstawienie celów i programu spotkania.
2.Zajęcia integracyjne:
siadamy w kręgu, każdy mówi o sobie 1 zdanie;
zabawa: pozwólcie , że wam przedstawię...
Grupa dzieli się na pary. Jedna osoba opowiada drugiej o sobie przez 3 minuty, później następuje zmiana. Na zakończenie , na forum, każdy przedstawia swojego partnera zgodnie z tym, co usłyszał.
3.Praca w zespołach problemowych.
Zebrani są podzieleni na 5 grupy- po odliczeniu do 5. Siadają przy osobnych stolikach. Każda z grup ma inne zadanie-odpowiedź na pytania lub budowanie definicji:
zasadnicze wartości w rodzinie,
czym jest, czym być powinna rodzina- jej cechy,
konflikt pokoleń- jego cechy i przejawy;
wolność i związane z nią ograniczenia;
zaufanie- jakie warunki muszą być spełnione, by je osiągnąć.
Grupy otrzymują przybory do pisania, duże arkusze papieru. Następnie wybierają sekretarza i sprawozdawcę. Każda z grup ma 10 minut na wykonanie zadania.
4.Prezentacje grup ( do 3 min.).
5.Dyskusja.
6.Praca w zespołach problemowych.
W 4 grupach pracują uczestnicy spotkania. Dwie grupy tworzą rodzice, dwie uczniowie. Temat taki sam dla wszystkich: Nasze oczekiwania. Prawa i obowiązki w rodzinie.
Czas pracy: 10 min.
7.Omówienie przez sprawozdawców zapisanych haseł.
8.Dyskusja:
Co nas łączy?
Różnice.
9.Wspólne obejrzenie filmu ( ok. 15 min.)
10.Dyskusja podsumowująca- powinien ją prowadzić jeden z uczestników spotkania, na prośbę nauczyciela lub osoba chętna. Na zakończenie rodzice otrzymują załączony do scenariusza tekst (nie jest on już omawiany w szkole- to rodzaj zachęty do kontynuowania rozmyślań w domu ).
11. Ewaluacja zajęć.
BIBLIOGRAFIA:
-M. JACHIMSKA,SCENARIUSZE LEKCJI WYCHOWAWCZYCH, WROCŁAW 2000.
-M. LIPMAN, A. M. SHARP, DOCIEKANIA ETYCZNE, FUNDACJA EDUKACYJNA DLA DEMOKRACJI, WARSZAWA 1999.
-SŁOWNIK PSYCHOLOGICZNY, POD RED. W. SZEWCZUKA, WARSZAWA 1985.
PRZEPROWADZONYCH W DNIU 7. 12. 2000
Skala punktów:
4- bardzo dobre
3- raczej dobre
2- raczej złe
1- nie mam zdania
Prowadzący zajęcia..............................................................................
Przebieg spotkania: |
Ocena: |
-atmosfera |
|
-przygotowanie prowadzącego |
|
-aktywność uczestników |
|
-przydatność omawianego zagadnienia |
|
Czy chciałbyś uczestniczyć kiedyś w podobnym spotkaniu?................................................................................................
Zaproponuj jego temat............................................................................
PRZEPROWADZONYCH W DNIU 7. 12 . 2000R.
W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W PACZKOWIE
UWAGI WSTĘPNE:
-uczestnikami spotkania byli rodzice i uczniowie klasy II b ;
-spotkanie miało miejsce w gabinecie polonistycznym w Liceum Ogólnokształcącym im. K E N w Paczkowie;
-wszyscy uczestnicy znali cel spotkania otrzymali zaproszenia z ogólnym scenariuszem;
-przebieg dyskusji został utrwalony na kasecie VHS przez jednego z rodziców;
-spotkanie zainicjowała, przygotowała i przeprowadziła wychowawczyni klasy II b mgr Jolanta Kalisz.
WYNIKI ZEBRANE NA PODSTAWIE KART EWALUACYJNYCH:
zebrano 31 ankiet;
przebieg spotkania oceniono bardzo wysoko:
a/ atmosfera: 24 odpowiedzi- ocena 4;
7 odpowiedzi- ocena 3;
b/ przygotowanie prowadzącego: 24 odpowiedzi- ocena 4;
7 odpowiedzi- ocena 3;
c/ aktywność uczestników: 8 odpowiedzi- ocena 4;
23 odpowiedzi- ocena 3;
d/ przydatność omawianego zagadnienia: 23 odpowiedzi ocena 4;
8 odpowiedzi ocena 3.
w podobnym spotkaniu chce uczestniczyć 29 osób, 1 nie;
ankietowani zaproponowali tematy kolejnych spotkań:
a/ młodzież i jej problemy 9 osób,
b/ nauczyciel uczeń 3 osoby,
c/ alkoholizm 3 osoby,
d/ przemoc w rodzinie 1,
e/ opieka i pomoc niepełnosprawnym 1,
f/ stosunki w szkole 1,
g/ przyjaciele i klasa 1,
h/ narkotyki 1,
i/ seks młodych 1,
j/ stereotypy 1.