DLA KLASY PIERWSZEJ
Temat: Czy grozi nam hegemonia kiczu?
Niedyskretny urok kiczu.
Czym jest i jak funkcjonuje kicz?
(właściwy temat sformułują uczniowie )
Cele: poznawczy-cechy współczesnej kultury masowej,
-próba definicji kiczu i jego odmian
kształcący-rozwijać umiejętność tworzenia własnych
kryteriów wartościowania i wyboru,
-umiejętność krytycznego obcowania z kiczem,
wychowawczy-jeśli mamy świadomość, że coś jest kiczem-
to nie możemy w kiczu tkwić.
Środki dydaktyczne: podręcznik-J.Kowalikowa,U.Zydek-Bednarczuk,
Współczesna polszczyzna
słowniki:Słownik języka polskiego,
Słownik poprawnej polszczyzny ,inne ;
wytwory kultury masowej przygotowane przez
uczniów;reklamy telewizyjne przygotowane
przez nauczyciela;muzyka disco polo.
Forma pracy:praca w grupach,praca z tekstem,reklamą telewizyjną,
drama.
TOK LEKCJI
(propozycja 1.-na jedno zajęcie lekcyjne)
1.Oglądanie wszystkich zgromadzonych w klasie eksponatów,
będących nośnikami kiczu(5 min.).
2.Podział klasy na trzy zespoły (plansze,mazaki):
I-zajmuje się opisem przedmiotów wraz z ich systematyką i wnioskami;ustalenie -dlaczego mają one znamiona kiczu (jakość,
estetyka,funkcje);
II-zajmuje się kulturą disco polo (zarówno twórcami,odbiorcami,
jak i samą muzyką wraz z tekstami);
III-zajmuje się reklamami telewizyjnymi,rozpatrując,co jest nośni-
kiem kiczu i czemu służy (nośniki kiczu:kobiece i męskie ciała,dzieci,
sceneria,zwierzęta ...).
ok.20 min.
3.Prezentacja(15 min.)
4.Rekapitulacja.Podanie pracy domowej.
******************
(propozycja 2.-na dwie jednostki lekcyjne)
1.Wprowadzenie nauczyciela:
Kicz tkwi w głębi każdego z nas .Jest on równie stałym elementem jak grzech;wszak istnieje teologia kiczu.
(twierdzenie Abrahama Mole)
Nie będziemy kiczu potępiać,lecz zastanowimy się:
1)czym jest?
2)jak funkcjonuje?
Najczęściej towarzyszy nam kicz w: (eliminujemy kicz akademicki)
-przedmiotach użytkowych,
-reklamie telewizyjnej,
- muzyce.
2.Obserwacja przygotowanych eksponatów.
3.Podział na grupy :
I.Część-wybór po jednym eksponacie do opisu
Dlaczego jest kiczem?a/jakość wykonania
b/estetyka
c/funkcje.
Prezentacja wniosków na planszach.Czy kicz dnia spełnia te wymogi?
(kicz dnia wybierają uczniowie z wystawy ogólnoszkolnej)
II.Część-kultura disco polo
a/piosenka dnia-przypomnienie tekstu
b/praca z podręcznikiem teksty piosenek str.377
c/praca w grupach:-kim są twórcy?
-kim jest odbiorca?
-wartość muzyki
-wartość i poprawność tekstów
d/podsumowanie.
III.Część-reklama telewizyjna/3 reklamy/
a/ustalenie w grupach:-co jest nośnikiem kiczu?
-czemu służy?
4.Podsumowanie:Czym jest kicz?(to sztuka szczęścia)
Jak funkcjonuje?
Wspólne ustalenie tematu przeprowadzonej lekcji.
5.Drama:rzeźby pt.Kicz.
6.Podanie pracy domowej:-sprawozdanie z lekcji lub
-Kicz to sztuka szczęścia.Wypracowanie
OPRACOWAŁY I ZREALIZOWAŁY :
mgr Anna Tychota, mgr Jolanta Kalisz