Lekcję przygotowała i prowadziła: Bogusława Kołtonowska
Nauczyciel matematyki w Gimnazjum nr 2 w Nysie


Lekcję przeprowadziłam w II klasie gimnazjum. Wykorzystałam metodę z programu Kreator, aktywizującą uczniów, pozwalającą im pracować w sposób twórczy efektywnie współdziałając w grupie przy wykorzystaniu zasobu posiadanej wiedzy. Polecam tę metodę, ponieważ pozwala ona tak zorganizować lekcję, by uczniowie pracując w zespole mogli planować własną pracę. Dzielą między siebie zadania wybierając lidera, sekretarza, sprawozdawcę oraz członków. Konsultują się między sobą, szukając potrzebnych informacji w podręczniku oraz zadając pytania. 

Lekcja z Kreatorem w pierwszej lub drugiej klasie gimnazjum

Temat: Zastosowanie twierdzenia Pitagorasa
Środki dydaktyczne: podręcznik, plansze, model sześcianu
Metody pracy: poszukująca, problemowa (wykorzystanie podręcznika)
Formy pracy: praca w grupach
Czas realizacji: jednostka lekcyjna

Tok lekcji:

Komentarz:
Celem lekcji było wdrażanie uczniów do samodzielnej pracy, umiejętne korzystanie z posiadanej wiedzy do wspólnego rozwiązywania problemów związanych z twierdzeniem Pitagorasa i jego zastosowaniem w potrzebnych sytuacjach. Efektem lekcji było wyprowadzenie przez uczniów w poszczególnych grupach wzorów na obliczanie: długości przekątnej kwadratu, prostokąta, sześcianu, wysokości trójkąta równobocznego oraz właściwe zastosowanie ich w zadaniach.

Zaangażowanie:
Podzieliłam uczniów na cztery grupy zadaniowe (po pięć osób). Każda grupa miała przygotowany arkusz szarego papieru, przybory do geometrii, flamastry. Materiały te wykorzystano w pracy. W grupach uczniowie spośród siebie wybrali lidera, sekretarza oraz sprawozdawcę. Rozdałam uczniom zadania (zał.1; zał.2; zał.3; zał.4), odpowiadające kolejno grupom I, II, III i IV.
Sprecyzowałam cele, które każda grupa miała osiągnąć. 

Badanie:
Uczniowie korzystając z posiadanych wiadomości, podręcznika, rozmawiające ze sobą próbowali samodzielnie rozwiązać zadanie 1, które otrzymali na przygotowanych kartkach (zał. 1; zał. 2; zał. 3; zał. 4). Lider kierował dyskusją i pracą grupy. Sekretarz zrobił rysunek na arkuszu papieru, potem uczniowie wspólne dyskutując wprowadzili oznaczenia, wyprowadzili właściwe dla każdej grupy wzory, analizowali je, starali się razem wyjaśniać wątpliwości. Gdy była potrzeba, prosili mnie o pomoc. Ja byłam obserwatorem ich działań, zwracając jednocześnie uwagę na staranność i dokładność zapisu. 

Przekształcanie:
Po wyprowadzeniu wzorów przystąpili do wykorzystania zdobytych wiadomości w praktyce. Każda grupa miała do wykonania zadanie 2 zawarte w załącznikach (zał.1; zał.2; zał.3; zał.4). W tej fazie lekcji zauważyłam, iż lider kierując pracą grupy regulował wypowiedzi kolegów w ten sposób, że każdy mógł przedstawić własne propozycje rozwiązań, a uczniowie którzy nie zrozumieli jeszcze zagadnienia mogli zdobyć wiedzę pytając kolegów. Ja cały czas obserwowałam i w razie potrzeby służyłam pomocą.

Prezentacja:
Po 20 min sprawozdawcy z kolejnych grup zdawali relacje prezentując wykonane zadanie. Pozostali uczniowie robili notatki w zeszycie, uważnie śledząc zaproponowane rozwiązania. Pytali, gdy pojawiły się niejasności. Ja - w razie potrzeby - zwracałam uwagę na właściwe posługiwanie się językiem matematycznym.

Refleksja:
Po zakończonej prezentacji uczniowie dokonali samooceny, biorąc pod uwagę wkład pracy przedstawicieli grup i ich zaangażowanie w rozwiązanie problemu.

Lekcja był przeprowadzona w bardzo dobrej klasie. Jej tok był szybki, ponieważ uczniowie nie mieli problemów ze sprawnością rachunkową, a samodzielnie pracując chętnie wzajemnie się uzupełniali.

[Załączniki] [Powrót]