Plan metodyczny lekcji – Matematyka 2001 - klasa V
Temat: Wysokość trójkąta
Dział programu: Wielokąty
Poziom nauczania: klasa V szkoły podstawowej
Cele ogólne:
Uczeń:
-
potrafi określić pojęcie odległości dwóch punktów i odległości
punktu od prostej,
-
poznaje definicję wysokości trójkąta,
-
zdobywa umiejętność kreślenia przy pomocy ekierki wysokości trójkąta,
-
potrafi narysować wysokości w różnych rodzajach trójkątów,
-
potrafi zastosować pojęcie wysokości w zadaniach.
Formy pracy: indywidualna, w grupach dwuosobowych i z całą klasą
Metody: problemowa, ćwiczeniowa
Części
lekcji |
Czynności uczniów |
Czynności
nauczyciela |
Środki
dydaktyczne |
|
docelowe |
Zadania
dydaktyczne |
|||
Wstępna |
Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji |
Przedstawienie pracy domowej: uczeń dokona klasyfikacji trójkątów ze względu na boki i kąty, |
Ewaluacji zaprezentowanego zadania |
Zeszyt |
Główna |
Określenie pojęcia odległości: - w języku potocznym, - dwóch punktów,
|
Uczeń łączy kolejno punkt A z punktami B, C, D, E, F Wskaże, który z powstałych odcinków jest najkrótszy Określi odległość punktu A od prostej p Sprawdzi za pomocą ekierki położenie najkrótszego odcinka względem prostej Sformułuje wniosek co rozumie przez odległość punktu od prostej |
Zadaje pomocnicze pytania
|
Na tablicy i w zeszycie Kartki z ćwiczeniem dla każdego ucznia |
|
Określenie wysokości trójkąta |
Uczeń narysuje trójkąt ostrokątny ABC Zaznaczy odległość punktu C od boku AB Sformułuje i zapisze symbolicznie wniosek jakie jest położenie powstałego odcinka względem boku AB Znajdzie odległości pozostałych wierzchołków od przeciwległych boków Sformułuje definicję wysokości trójkąta i zapisze w zeszycie |
Zadaje pytania dotyczące podziału trójkąta ze względu na kąty Przypomina o korzystaniu z ekierki, zadaje pytania Zwraca uwagę na nowe pojęcia: wysokość, podstawa |
Kartki z zadaniem dla każdego ucznia, zadanie rozwiązywane razem na tablicy |
Wykreślanie wysokości w trójkącie prostokątnym i rozwartokątnym |
Uczeń narysuje trójkąt prostokątny i rozwartokątny Z pomocą ekierki narysuje w nim wysokości Sformułuje wniosek, gdzie znajduje się punkt przecięcia wysokości w tych trójkątach |
Kontroluje samodzielną pracę Pomaga i zwraca uwagę na dokładność |
Polecenie wydane przez nauczyciela zapisane w zeszycie |
|
Końcowa |
Zastosowanie własności wysokości do narysowania trójkątów |
Uczeń powtórzy i utrwali pojęcie wysokości trójkąta oraz podstawy |
Zwraca uwagę na estetykę i dokładność wykonania zadania Ocenia najaktywniejszych uczniów |
Kartka z zadaniem |
Zadaje i wyjaśnia zadanie domowe |
Podręcznik: Matematyka 2001; str. 183; zad. 6 |
Lekcję przygotowała: Bogusława Kołtonowska
nauczyciel
matematyki w Gimnazjum nr 2 w Nysie
Znajdź odległość punktu A od punktu B:
·
·
·
B
A
A
·
·
B
C
Podkreśl właściwy wyróżniony wyraz.
Przez odległość dwóch punktów A i B rozumiemy długość najkrótszej czy najdłuższej drogi łączącej te punkty.
Wniosek: Jest to długość odcinka AB.
|
Polecenia: 1. Połącz kolejno punkt A z punktami B, C, D, E, F leżącymi na prostej p. 2. Wskaż, który z powstałych odcinków jest najkrótszy. 3. Sprawdź ekierką i zapisz symbolicznie położenie najkrótszego odcinka względem prostej p. 4. Sformułuj wniosek: co rozumiesz przez odległość punktu od prostej. |
Wniosek: Odległość punktu od prostej to długość najkrótszego odcinka łączącego punkt z prostą i prostopadłego do tej prostej.
1. Narysuj trójkąt ostrokątny równoramienny ABC i wykorzystując ekierkę zaznacz odległość punktu C od boku AB.
2. Nazwij powstały odcinek. Sformułuj i zapisz wniosek używając symbolu ┴ lub ║. Jakie jest położenie tego odcinak względem AB.
3. Znajdź podobnie odległości pozostałych wierzchołków trójkąta od przeciwległych boków.
Wspólna analiza i zapisanie wniosku. Wprowadzenie pojęcia
wysokości trójkąta.
Wniosek: Najkrótszy odcinek łączący wierzchołek trójkąta z przeciwległym bokiem lub jego przedłużeniem, a więc prostopadły do tego boku nazywamy wysokością trójkąta.
Bok odpowiadający tej wysokości to podstawa.
Narysuj trójkąt prostokątny i rozwartokątny i zaznacz w
nim wysokości. Sformułuj w oparciu o rysunek i zapisz wniosek, gdzie znajduje
się punkt przecięcia wysokości w tych trójkątach.
Narysuj trójkąt o podstawie 4 cm i odpowiadającej jej
wysokości 3 cm tak, by był on:
ostrokątny, prostokątny i rozwartokątny. Na ile sposobów
możesz to zrobić?
[Powrót]