Opracowała Marzanna Kuźma
Nauczyciel Publicznego Gimnazjum
W Tarnowie Opolskim
SCENARIUSZ LEKCJI KL.I GIMNAZJUM
Lekcję, którą chcę przedstawić, przeprowadziłam w klasie I gimnazjum. Podczas tej lekcji przypominam uczniom pojęcie liczby ujemnej , pojęcie liczb przeciwnych , utrwalam dodawanie , odejmowanie , mnożenie oraz dzielenie liczb całkowitych .Zajęcia są prowadzone w formie zabawy . Ważnym celem lekcji jest kształtowanie u uczniów umiejętności logicznego myślenia , które jest niezbędna zarówno podczas nauki matematyki jak i w życiu codziennym.
Temat:
Działania na liczbach całkowitych.
Czas trwania:
Jedna jednostka lekcyjna.
Cele ogólne:
-uczeń potrafi rozpoznać liczbę ujemną,
-uczeń potrafi dodawać , odejmować mnożyć i dzielić liczby całkowite ,
-uczeń przyzwyczaja się do samodzielnej pracy,
-uczeń dostrzega wartość aktywnej pracy na lekcji,
-uczeń potrafi współpracować w grupie.
-kształcenie logicznego myślenia ,
-kształcenie poprawnego języka matematycznego.
Metody pracy:
Metoda "śnieżnej kuli ".
Środki dydaktyczne:
Kartki z liczbami całkowitymi np. od -10 do 10 (w zależności od ilości uczniów w klasie ) , karty z zadaniem , żetony .
Formy pracy:
Indywidualna praca uczniów , praca w grupach .
Przebieg lekcji.
1.Uczniowie losują karteczki z liczbami całkowitymi np. –10, -9,........9,10 .Każdy uczeń utożsamia się z wylosowaną przez siebie liczbą . Uczniowie ustawiają się tworząc oś liczbową (mogą siedzieć na krzesełkach ustawionych w jednym rzędzie ).Nauczyciel prowadzi następującą zabawę :
Wstaną liczby :
- - // - - //- dodatnie ,
- - // - - // - ujemne,
- - // - - // - większe od –2 ,
- - // - - // - mniejsze od 0 ,
- - // - - // - nie większe od 1 ,
- - // - - // - nie mniejsze od –1 , itd...
2.Nauczyciel prosi by uczniowie tak dobrali się parami , żeby ich suma była równa zero. Klasa wraz z nauczycielem sprawdza poprawność wykonanego zadania . Zabawę można kontynuować zmieniając żądaną sumę .
3.Uczniowie dzielą się na grupy 2 osobowe -podział powinien być przypadkowy .Można wykorzystać różnokolorowe karteczki. Osoby , które wylosują kartki w tym samym kolorze tworzą parę. Każda grupa otrzymuje arkusz papieru , na którym zapisuje cztery podstawowe działania na reprezentowanych przez siebie liczbach ( dodawanie , odejmowanie , mnożenie i dzielenie ).
4. Każda grupa przedstawia klasie swoją pracę .Nauczyciel wraz z uczniami sprawdza stopień poprawności wykonanego zadania .Każda osoba należąca do grupy , która dobrze rozwiązała wszystkie przykłady , otrzymuje żeton .Pod koniec lekcji osoby , które uzbierają największą ilość żetonów , otrzymają ocenę bardzo dobrą.
5. Uczniowie dzielą się na grupy 3 osobowe . Każda
grupa otrzymuje arkusz papieru , na którym zapisuje dwa różne działania na
reprezentowanych przez siebie liczbach, np.
Grupy pokazują owoc swojej pracy pozostałym uczniom .Poprawne rozwiązania są nagradzane żetonami .
6. . Uczniowie dzielą się na grupy 4 osobowe . Każda grupa zapisuje dwa różne działania na reprezentowanych przez siebie liczbach , np.
Grupy pokazują owoc swojej pracy pozostałym uczniom .Poprawne rozwiązania są nagradzane żetonami .
7.Klasę dzielimy na dwie grupy . Każda z nich wykonuje dowolne działania na reprezentowanych przez siebie liczbach . Wspólnie sprawdzamy i premiujemy dobre rozwiązania .
8.Zadanie i omówienie pracy domowej – uczniowie na kartkach otrzymają zadania o różnym stopniu trudności .
.