Multimedialny Projekt Międzyprzedmiotowy
Integracja wokół Technologii informacyjnej
mgr Renata Rudolf, Liceum Ogólnokształcące w Otmuchowie
Projekt międzyprzedmiotowy jest bardzo istotną formą pracy w szkole. Pozwala zintegrować treści poruszane na różnych przedmiotach, zaktywizować uczniów i nauczycieli. Zaangażowanie uczniów prace przy realizacji zadań łączących zagadnienia z różnych przedmiotów poszerza ich horyzonty, pozwala spojrzeć na poruszane zagadnienia spoza optyki pojedynczego przedmiotu nauczania.
W roku szkolnym 2001/2002 postanowiłam zaproponować w naszej szkole eksperymentalne wprowadzenie w klasie IIa Liceum Ogólnokształcącego multimedialnego projektu międzyprzedmiotowego integrującego nauczanie wokół technologii informacyjnej. Szkolny projekt oparłam na doświadczeniach p. Marty Wnukowicz i p. Janusza Wierzbickiego z Gimnazjum nr 42 w Warszawie zaprezentowanych podczas XVII Konferencji Informatyka w Szkole (Mielec, 19-22 września 2001, Materiały Konferencyjne). Zaproponowany przeze mnie projekt miał spowodować zintegrowanie grona nauczycielskiego, zainteresowanie nauczycieli wykorzystywaniem TI w nauczaniu, zaktywizowaniem uczniów. Klasa IIa została wybrana ze względu na rozszerzony program informatyki realizowany w tej klasie oraz fakt, że 95% uczniów posiada swobodny dostęp do komputera poza zajęciami w szkole. Uczniowie mieli pracować nad tematami w dwuosobowych zespołach (zgodnie z podziałem wprowadzonym na zajęciach z informatyki).
Zasadniczym założeniem projektu było przygotowanie przez uczniów prezentacji multimedialnych dotyczących wybranych przez nich tematów z wybranych przedmiotów szkolnych. Nauczyciele przystępujący do projektu mieli zaproponować tematy do zrealizowania w ramach prezentacji, przygotowanie prezentacji miało odbywać się w ramach lekcji informatyki w oparciu o specjalizowany program do tworzenia prezentacji (StarImpress z pakietu StarOffice, z możliwością konwersji do strony WWW). Przed przystąpieniem do realizacji prezentacji uczniowie mieli przygotować drukiem referat dotyczący wybranego tematu, przygotowany w oparciu o zebrane samodzielnie materiały. Mieli też możliwość skorzystania z konsultacji z nauczycielem wybranego przedmiotu. Referat miał pozwolić nauczycielowi na zweryfikowanie informacji zebranych przez uczniów i wskazanie ewentualnych korekt. Wykonane przez uczniów prezentacje miały być przez nich zaprezentowane w toku lekcji danego przedmiotu miałby to być rodzaj publicznej obrony pracy.
Koordynatorem projektu na terenie szkoły siłą rzeczy zostałam sama, jako pomysłodawca. Dodatkowe funkcje pełnili nauczyciel j. polskiego jako koordynator formalny referatów i nauczyciel informatyki jako konsultant techniczny.
Nauczyciele przystępujący do projektu mieli oceniać pracę uczniów w oparciu o Formularz oceny pracy. Aby uzyskać formalny wymiar projektu uczniowie zostali zobowiązani do podpisania z nauczycielem wybranego przedmiotu umowy o dzieło (oczywiście po wybraniu tematu pracy). Czas realizacji projektu został określony na ok. 5 miesięcy (por. terminarz). Tak długi czas realizacji przyjęto ze względu na eksperymentalny charakter projektu oraz zamierzone możliwie minimalne zwiększanie obciążenia nauczycieli w związku z wykonywaniem dodatkowych zadań. Ze względu na przyjęty czas trwania projektu nauczyciele mieli zaproponować tematy z zakresu materiału nauczania z II półrocza.
Główne cele zaproponowanego multimedialnego projektu międzyprzedmiotowego:
Dla uczniów:
Aktywizacja uczniów i pogłębienie zainteresowań uczniów
Wdrożenie uczniów do samodzielnej pracy nad nowym dla nich tematem
Rozwijanie umiejętności współpracy uczniów zespole
Dyscyplinowanie uczniów poprzez zawarcie z nimi umów o dzieło
Ćwiczenie w samodzielnym poszukiwaniu i selekcji informacji
Doskonalenie umiejętności pisania referatów
Ćwiczenie umiejętności planowania pracy w oparciu o harmonogram
Uświadomienie uczniom, że komputer jest narzędziem pracy
Wdrożenie do tworzenia prezentacji multimedialnych
Nauka prezentowania własnych prac przed szerszym forum, obrony wykonanej pracy
Dla nauczycieli:
Integracja nauczycieli różnych przedmiotów wokół projektu międzyprzedmiotowego i technologii informacyjnej
Zainteresowanie nauczycieli stosowaniem TI w nauczaniu
Stworzenie biblioteki szkolnych zasobów multimedialnych możliwych do wykorzystania w przyszłości
Sprawdzenie koncepcji projektu międzyprzedmiotowego TI pod kątem wdrożenia go w przyszłym Liceum Profilowanym
Praca uczniów nad projektem miała składać się z następujących etapów (por. terminarz):
Zadeklarowanie pisemne nauczycieli o przystąpieniu do projektu i ustalenie tematów przez nauczycieli
Wybór tematów przez uczniów, podpisanie z nauczycielem Umowy o wykonanie prezentacji
Zebranie przez uczniów materiałów
Opracowanie konspektu referatu, pierwsza konsultacja z nauczycielem przedmiotu dot. referatu
Ocena techniczna referatu
Złożenie u nauczycieli gotowych, drukowanych referatów do oceny
Ocena referatów przez nauczycieli, druga konsultacja
Praca nad prezentacją komputerową
Złożenie prezentacji do oceny
Obrona prezentacji w toku lekcji w/g harmonogramu podawanego przez nauczycieli przedmiotów
WYMAGANIA WOBEC NAUCZYCIELI
Współpracę przy projekcie postanowiłam zaproponować nauczycielom uczącym w klasie IIa Liceum Ogólnokształcącego. Nauczyciele decydujący się na współpracę powinni spełnić następujące wymagania:
1. Pisemne potwierdzenie przystąpienia nauczyciela do projektu
2. Przygotowanie dla uczniów zestawu tematów z zakresu II semestru nauczania
3. Udzielenie autorom dwóch konsultacji
4. Ocena przedstawionego referatu i wykonanej w toku lekcji obrony pracy w oparciu o Kartę Oceny
Ponadto:
1. Nauczyciel j. polskiego dokona oceny wszystkich referatów pod kątem poprawności
2. Nauczyciel informatyki dokona oceny konspektów prezentacji komputerowych i ich wykonania
Ocena prac
Każdy zespół uczniowski w toku pracy nad zadaniem miał otrzymać 6 ocen za następujące zagadnienia:
1. REFERAT - układ edytorski referatu, ocena z informatyki, poprawność zastosowania edytora tekstu
2. REFERAT - forma referatu, ocena z j. polskiego, ocenie podlega forma zaprezentowania matriału
3. REFERAT - zawartość merytoryczna referatu, ocena z wybranego przedmiotu
4. PREZENTACJA - konstrukcja prezentacji, ocena z informatyki, poprawność konstrukcji technicznej prezentacji
5. PREZENTACJA - zawartość prezentacji, ocena przez nauczyciela przedmiotu pod kątem treści
6. PREZENTACJA - obrona prezentacji, ocena z przedmiotu, ocenie podlega sposób zaprezentowania materiału multimedialnego na forum klasy.
Pod pojęciem obrony prezentacji rozumiem zaprezentowanie przez uczniów na forum klasy wytworzonych prac. Powinno to odbyć się w sali multimedialnej (wyposażonej w projektor multimedialny) na lekcji przedmiotu obejmującej zakres materiału poruszany w prezentacji.
Całość prac nad projektem powinna zostać zakończona do marca 2002 (łącznie z zaprezentowaniem prac w toku lekcji). W marcu zatem powinno nastąpić podsumowanie projektu, jego ocena i ewentualne modyfikacje w celu wdrożenia w przyszłym roku szkolnym.