Egzamin z przygotowania zawodowego
Terapeuta
Zajęciowy
Materiały pomocnicze
Opracowała:
Dyrektor Medycznego Studium Zawodowego
im. Hanny Chrzanowskiej
w Brzegu
Medyczne
Studium Zawodowe w Brzegu – Terapeuta Zajęciowy
Zadanie egzaminacyjne nr
...................
Instrukcja
dla zdającego:
Podczas
pięciogodzinnego dyżuru wykonaj zadanie egzaminacyjne obejmując działaniami
terapeutycznymi wylosowanych pacjentów, udokumentuj swoje działania wg przyjętego
wzoru.
Po
zakończeniu części praktycznej udziel odpowiedzi na załączone w kopercie
zadania teoretyczne.
Podstawą
oceny Twojej pracy będą znane Ci kryteria oceniania.
Dane
o podopiecznych:
I.
1.
Imię i nazwisko ....................................
2.
Data urodzenia ....................................
3.
Rozpoznanie lekarskie
..........................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
4.
Numer sali .....................
II.
1.
Imię i nazwisko ....................................
2.
Data urodzenia ....................................
3.
Rozpoznanie lekarskie
..........................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
4.
Numer sali .....................
Polecenia
dla zdającego:
1.
Oceń
stan bio-psycho-społeczny, możliwości i zainteresowania pacjentów.
2.
Zaplanuj
rodzaj terapii adekwatnie do stanu zdrowia, możliwości, zainteresowań
pacjentów.
3.
Wykonaj
zaplanowane formy terapii zajęciowej.
4.
Oceń
przydatność i skuteczność podejmowanych działań terapeutycznych.
5.
Dokonaj
samooceny swojej pracy.
Zatwierdzam
Przewodniczący Komisji
W
Medycznym Studium Zawodowym w Brzegu.
(na podstawie zarządzenia nr
1 MEN z dnia 20 I 1993r. w sprawie zasad
przeprowadzania egzaminów z
przygotowania zawodowego Dz.U. MEN 1/93).
1. Celem egzaminu jest stwierdzenie stopnia opanowania przez uczniów treści nauczania teoretycznego i umiejętności zawodowych w zakresie określonym w charakterystyce zawodowej absolwenta dla zawodu Terapeuta zajęciowy, zawartych w Podstawach Programowych Kształcenia w zawodzie Terapeuta Zajęciowy.
2. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnych ocen końcowych ze wszystkich przedmiotów objętych planem nauczania.
3.
Egzamin
z przygotowania zawodowego odbywa się w ostatnich dziesięciu dniach przed
planowanym zakończeniem roku szkolnego.
4.
Egzamin
przeprowadza się w placówce, w której uczniowie odbywali zajęcia praktyczne.
5.
Uczniowie
mogą przystąpić do egzaminu przed komisją powołaną w macierzystej szkole lub
przed komisją powołaną przy organie prowadzącym .
Wolę zdawania egzaminu przed
wybraną komisją uczniowie potwierdzają w formie pisemnej deklaracji najpóźniej
w dniu dopuszczenia do egzaminu.
6.
Egzamin
składa się z części praktycznej i teoretycznej przeprowadzonych łącznie w
jednym dniu. Część praktyczną egzaminu przeprowadza się z udziałem pacjentów ,
podopiecznych.
7.
Egzamin
polega na wykonaniu zadania egzaminacyjnego sformułowanego w sposób wymagający
od ucznia zastosowania zdobytych umiejętności zawodowych w bezpośrednim
kontakcie z chorym (podopiecznym), praktycznego rozwiązania zadania oraz
uzasadnienia przyjętego rozwiązania.
8.
Zadania
egzaminacyjne przygotowują członkowie komisji egzaminacyjnej, a zatwierdza
przewodniczący komisji egzaminacyjnej.
9.
Losowanie
zadań egzaminacyjnych odbywa się w dniu egzaminu w obecności komisji
egzaminacyjnej.
10.
Uczniowie
obowiązani są rozwiązać zadanie w trakcie egzaminu.
1. Czas trwania egzaminu 5 godzin.
2.
Część
praktyczna egzaminu trwa 4,5 godziny, część teoretyczna 30 minut.
3.
Godzina
rozpoczęcia egzaminu 8.00, godzina zakończenia 13.00.
4.
O
godzinie 7.45 uczniowie losują zadania egzaminacyjne.
5.
Przerwa
śniadaniowa dla zdającego trwa 20 minut.
6.
Zadanie
egzaminacyjne zawiera: nazwę placówki, numer sali (pokoju), imiona i nazwiska
pacjentów (podopiecznych), wiek i rozpoznanie lekarskie.
7.
W
czasie egzaminu uczniowie powinni wykazać się następującymi umiejętnościami:
-
znajomością
stanu zdrowia, możliwości, zainteresowań pacjentów,
-
planowaniem
rodzaju terapii adekwatnie do możliwości stanu psycho-fizycznego i
zainteresowań pacjentów,
-
przeprowadzeniem
zajęć terapeutycznych,
-
wykorzystaniem
wiedzy i umiejętności w sytuacjach praktycznych,
-
poprawnym
komunikowaniem się z pacjentami i personelem placówki,
-
współpracą
z zespołem terapeutycznym,
-
przestrzeganiem
przepisów BHP,
-
oceną
przydatności i skuteczności podejmowanych działań terapeutycznych,
-
samooceną
przeprowadzonych zajęć,
-
pisemnym
opisem swojej pracy z uzasadnieniem celowości zastosowanych metod terapii,
-
wiedzą
teoretyczną z zakresu terapii zajęciowej, psychologii, pedagogiki, socjologii,
patologii.
1. Uczniowie, którzy złożyli egzamin z wynikiem pozytywnym, uzyskują dyplom i kwalifikacje w zawodzie terapeuta zajęciowy.
2.
Uczniowie,
którzy nie przystąpili do egzaminu z przyczyn usprawiedliwionych, mogą
przystąpić do egzaminu w terminie dodatkowym, przed rozpoczęciem nowego roku
szkolnego.
3.
Uczniowie,
którzy uzyskali ocenę niedostateczną z egzaminu zawodowego, mogą przystąpić do
egzaminu poprawkowego w terminie dodatkowym najpóźniej do 15 września tego
samego roku kalendarzowego.
4.
Uczniowie,
którzy nie zdali egzaminu w terminie dodatkowym i otrzymali ocenę
niedostateczną powtarzają ostatni rok nauki na kierunku Terapeuta Zajęciowy.
5.
Od
oceny końcowej ustalonej przez Komisję Egzaminacyjną zdającym nie przysługuje
odwołanie. Kwestie sporne między uczniami / słuchaczami, a komisją wynikające
ze stosowania przepisów regulaminu egzaminu rozstrzyga organ sprawujący nadzór
pedagogiczny w zakresie przedmiotów zawodowych.
Nazwisko i
imię:
.........................................................................................
Data
urodzenia:
........................................................................................
Stan cywilny:
..................................................
Rodzina –
opiekun prawny:
Nazwisko i imię:
......................................................................................
Adres
......................................................................................
......................................................................................
.............................................................
Imię i nazwisko osoby
zdającej
Kryteria oceny egzaminu z przygotowania zawodowego – zawód Terapeuta Zajęciowy
L.p. |
Kryteria szczegółowe |
Norma |
Punktacja |
1.
|
Znajomość
stanu zdrowia, możliwości psycho-fizycznych i zainteresowań pacjentów. |
Dokładna
znajomość stanu podopiecznych |
2 |
Znajomość
niezbędna do przeprowadzenia zajęć terapeutycznych |
1 |
||
Brak
znajomości stanu zdrowia, możliwości, zainteresowań pacjentów |
0 |
||
2.
|
Umiejętność
komunikowania się z pacjentami. |
Wysoki
poziom umiejętności komunikowania się z pacjentami w zależności od wieku i
stanu psycho-fizycznego |
2 |
Umiejętność
komunikowania wystarczająca do określenia problemów pacjenta i zaplanowania
terapii |
1 |
||
Błędy
w komunikowaniu uniemożliwiające ustalenie diagnozy, zaplanowanie terapii i
realizację zadań |
0 |
||
3.
|
Dobór
metod i form terapii do możliwości stanu psychofizycznego i zainteresowań
podopiecznych |
Samodzielny
i trafny dobór form terapii |
2 |
Dobór
właściwych form terapii po ukierunkowaniu przez nauczyciela |
1 |
||
Planowane
zajęcia terapeutyczne nieadekwatne do stanu i możliwości pacjenta |
0 |
||
4.
|
Przeprowadzenie
zajęć terapeutycznych |
Samodzielne,
sprawne, atrakcyjne przeprowadzenie zajęć terapeutycznych |
2 |
Przeprowadzenie
zajęć terapeutycznych z niewielką pomocą nauczyciela |
1 |
||
Duże
braki w umiejętności samodzielnego prowadzenia zajęć terapeutycznych |
0 |
||
5. |
Ocena
przydatności i skuteczności prowadzonych zajęć terapeutycznych i edukacyjnych |
Duża
skuteczność przeprowadzonych zajęć |
2 |
Mniejsza
skuteczność zajęć terapeutycznych |
1 |
||
Brak
efektów oddziaływań terapeutycznych |
0 |
||
6. |
Samoocena
przeprowadzonych zajęć |
Pełna,
samodzielna, obiektywna ocena przeprowadzonych zajęć |
2 |
Mało
precyzyjna i nie w pełni obiektywna ocena przeprowadzonych zajęć |
1 |
||
Brak umiejętności dokonania samooceny |
0 |
||
7. |
Postawa
uczennicy wobec pacjentów i współpracowników |
Duże
zaangażowanie, życzliwość, takt, umiejętność współpracy, gotowość do zachowań
empatycznych |
2 |
Życzliwość,
gotowość pomagania, tolerancja dobra współpraca |
1 |
||
Brak
zainteresowania problemami pacjentów, brak współpracy z zespołem
terapeutycznym |
0 |
||
8. |
Przestrzeganie
zasad BHP |
Pełna
znajomość i przestrzeganie zasad we wszystkich sytuacjach |
2 |
Niewielkie
uchybienia dotyczące przestrzegania zasad BHP |
1 |
||
Duże
uchybienia dotyczące przestrzegania zasad BHP |
0 |
||
9. |
Wiadomości teoretyczne |
Wyczerpujące omówienia tematu |
4 |
Omówienie większości treści |
2 |
||
Duże braki dotyczące podstawowych wiadomości
teoretycznych |
0 |
||
10. |
Umiejętność
wykorzystania wiedzy teoretycznej w działalności praktycznej |
Bardzo
wysoki poziom wiedzy poza programowej wykorzystywanej we wszystkich
sytuacjach praktycznych |
2 |
Duży
zasób wiedzy programowej wykorzystywany w sytuacjach typowych |
1 |
||
Duże braki w wiadomościach utrudniające działania
praktyczne |
0 |
Punktacja:
Ocena: ilość punktów:
Celujący 22
Bardzo dobry 21-19
Dobry 18-16
Dostateczny 15-13
Dopuszczający 12-10
Niedostateczny 9-0
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który uzyskał maksymalną ilość punktów (22) prezentuje wiedzę i umiejętności ponadprogramowe, proponuje i realizuje własne nowatorskie i oryginalne metody: techniki terapii (ergoterapii, kulturoterapii) w sytuacjach trudnych, nietypowych.