NAUCZANIE GEOGRAFII W GIMNAZJUM

KLASA II. MODUŁ III. Kontynenty i wybrane państwa świata. Afryka.

TEMAT:

CEL LEKCJI:

OPERACYJNE CELE LEKCJI:

Uczeń:

CELE SZCZEGÓŁOWE:

UCZEŃ ZNA: UCZEŃ ROZUMIE: UCZEŃ POTRAFI:

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

STRUKTURA LEKCJI:

  1. Część wstępna: krótkie omówienie przez nauczyciela celu lekcji.
  2. Nawiązanie do tematu: Postawienie pytania przez nauczyciela - co to znaczy "Kraj arabski o starożytnych korzeniach?"
  3. Opracowanie tematu:

  4. a - uczniowie określają położenie Egiptu w Afryce,
    b - przypominają informacje o Egipcie poznane na lekcji historii,
    c - analizując mapę hipsometryczną Afryki wskazują główne regiony geograficzne Egiptu:
    d - z mapy tematycznej w atlasie (strefy klimatyczne) odczytują strefę
    e - z mapy tematycznej w atlasie (gęstość zaludnienia) wskazują region o największej gęstości zaludnienia- odczytują wartości.
    f - wymieniają główne miasta Egiptu
    g - w oparciu o tekst w podręczniku charakteryzują ludność Egiptu: h - uczniowie wyjaśniają ogromne znaczenie Nilu dla gospodarki kraju w przeszłości i obecnie
    i - z mapy tematycznej w atlasie (Afryka - mapa gospodarcza) odczytują główne uprawy kraju
    j - omawiają dawne i obecne działania zmierzające do zwiększenia produkcji rolnej
    k - charakteryzują główne źródła dochodów państwa: l - wymienią główne atrakcje turystyczne Egiptu
    ł - ekspozycja - foliogramy z charakterystyką starożytnego Egiptu:

     
  1. Podsumowanie:

  2. Wyjaśnij przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia ludności w Egipcie.
     
  3. Ewaluacja:
Sporządź "własną" mapę Egiptu. Na przygotowany podkład kartograficzny nanieś, wykorzystując różne źródła, dowolne informacje o tym kraju. Opracuj graficzną stronę mapy. Pamiętaj, że możesz użyć znaków powierzchniowych (kolory lub szrafa, np. kreski, kropki, kratki), liniowych i punktowych. Wszystkie znaki graficzne objaśnij w legendzie mapy.
Opracowała:
Danuta Kocot
Publiczne Gimnazjum nr l
im. Orląt Lwowskich
w Kędzierzynie-Koźlu