Wykonanie elektronicznych albumów absolwentów szkoły

Pomysł, który chcę przedstawić można z powodzeniem wykorzystać na zajęciach z informatyki zarówno w szkole podstawowej jak i gimnazjum. Na pewno przyda się wszystkim tym, którzy chcą w swojej szkole zaprezentować nowy sposób wykonania albumów absolwentów z wykorzystaniem technologii informacyjnej. Należy odpowiednio wcześniej zaplanować pracę tak, by w ramach lekcji realizować postawione sobie wcześniej cele. Nie można takiej pracy planować na zajęciach pozalekcyjnych, ze względu na dużą liczbę uczniów, którzy musieliby brać w nich udział (wszyscy absolwenci). Pracę uczniowie mogą wykonać w postaci prezentacji lub strony internetowej, a końcowy efekt nagrany na płycie CR-ROM. Do realizacji zadania niezbędne będą następujące nakłady:
- program wspomagający tworzenie stron internetowych (prezentacji)
- program do obróbki plików graficznych
- dostęp do komputerów multimedialnych
- nagrywarka płyt CD
- płyty CD-ROM
- skaner lub aparat cyfrowy
Zakładam, że w szkole jest odpowiednio wyposażona pracownia komputerowa, a elementy wymienione powyżej są osiągalne.
Od dwóch lat realizuję ten projekt w swojej szkole z dobrym skutkiem. Uczniowie zapoznają się z nowymi możliwościami oprogramowania i sprzętu komputerowego, a poprzez wykonane albumy promują szkołę.
Jak wyglądała moja praca?
Obserwując rotację uczniów stwierdziłem, że oprócz tradycyjnych, corocznych list z podpisami absolwentów szkoły - umieszczanych w kronice - uczniowie powinni zostawić po sobie w szkole coś więcej. Jako, że w naszej szkole na zajęcia z informatyki uczęszczają uczniowie już od klasy czwartej, w ostatnim roku nauki już całkiem sprawnie potrafią posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi służącymi do obróbki tekstu i grafiki. Wykorzystując tę wiedzę, w drugim semestrze nauki wplatałem w tematy lekcji treści pozwalające przygotować strony internetowe (prezentacje). Prace były wykonane przy użyciu pakietu biurowego Microsoft Office 2000. Uczniowie, korzystając ze wzorca strony internetowej (prezentacji) przygotowanego przeze mnie sami wpisywali odpowiednie treści oraz wstawiali elementy graficzne i animacje. Każda klasa szósta oraz każdy uczeń został przeze mnie sfotografowany szkolnym aparatem cyfrowym. Zdjęcia zostały przesłane do komputerów, a uczniowie po odpowiedniej obróbce graficznej (zmiana rozmiaru, retusz, przycięcie) wykonanej w programie Point Shop Pro oraz IrfanView wstawiali je na swoje strony internetowe (prezentacje). Aby praca była ciekawsza, każdy uczeń wykorzystując mikrofon i kartę muzyczną w komputerze nagrał swoje powitanie dźwiękowe.
Każda wykonana strona (prezentacja) zawierała podstawowe informacje o uczniu: jego zainteresowaniach, planach, przyjaciołach oraz możliwości skontaktowania się z nim.
Po sprawdzeniu poprawności wykonania uczniowskich stron internetowych (prezentacji), zostały one umieszczone w osobnych, klasowych folderach. Dla każdej klasy wykonałem główną stronę (slajd prezentacji) pozwalającą na wyszukanie dowolnego ucznia, obejrzenie listy uczących nauczycieli a także wszystkich zdjęć (indywidualnych, grupowych, z różnych imprez) wykonanych przeze mnie w czasie nauki dzieci w naszej szkole.
Tak przygotowany materiał został nagrany przez uczniów po lekcjach, pod moim nadzorem w szkolnej pracowni komputerowej. Każdy uczeń i wychowawca szóstej klasy otrzymał tak wykonaną płytę CD-ROM w czasie uroczystego zakończenia roku szkolnego. Płyty zostały też przekazane szkolnej bibliotece.
W efekcie końcowym szkoła posiada albumy absolwentów w wersji elektronicznej zawierające zdjęcia wychowanków, nagrane głosy oraz informacje o zainteresowaniach i planach uczniów klas szóstych. Uczniowie i rodzice otrzymują cenną pamiątkę z okresu nauki swojego dziecka w szkole podstawowej wraz z jego całym zespołem klasowym

Przedsięwzięcie na pewno przyczyni się do większego zainteresowania uczniów projektowaniem stron WWW, co zapewne zaowocuje samodzielnym wykonaniem przez część uczniów swoich stron internetowych oraz prezentacji w przyszłości.


Na koniec kilka osobistych spostrzeżeń.
Po pierwsze:
Realizacja tego pomysłu na pewno nie jest łatwym zadaniem, wszak wśród naszych uczniów są i tacy, których bardzo ciężko będzie zmobilizować do pracy. Pamiętajmy o tym, że aby uzyskać odpowiedni efekt końcowy wszyscy przyszli absolwenci muszą wykonać dobrze swoje prace. Nie zawsze się to uda, ale nie zniechęcajmy się - satysfakcja z takiej pracy jest naprawdę duża (dla nauczyciela i dla uczniów).
Po drugie:
Wybór sposobu wykonania albumów: prezentacja, strona internetowa czy jeszcze inny zależy od nauczyciela i odpowiedniego oprogramowania. Uczniowie wykonywali w roku 2002/2003 prezentacje korzystając z programu Power Point (praca łatwiejsza, niestety nie wszyscy uczniowie dysponują w domach tym programem i nieraz bywały kłopoty z odtworzeniem pokazu), natomiast w roku 2003/2004 uczniowie wykonywali strony internetowe (praca trudniejsza, lecz do odtworzenia potrzebna jest dowolna przeglądarka internetowa).
Po trzecie:
Jeśli szkoła dysponuje aparatem cyfrowym można już od czwartej klasy (w gimnazjum od pierwszej) kompletować zdjęcia, które w ostatniej klasie będzie można wykorzystać w pracy. Łatwo można będzie wtedy zobrazować w albumie fizyczną metamorfozę uczniów.
Po czwarte:
Koszty wykonania są naprawdę niewielkie - 1,60 zł od ucznia na płytę (dla siebie!), oraz poświęcony przez nas czas (kto chce niech sobie wyliczy ;).

Stanisław Stokłosa, naucz. informatyki w SP1 w Nysie