Wykonanie elektronicznych
albumów absolwentów szkoły
Pomysł, który chcę przedstawić można z powodzeniem wykorzystać na
zajęciach z informatyki zarówno w szkole podstawowej jak i gimnazjum.
Na pewno przyda się wszystkim tym, którzy chcą w swojej szkole
zaprezentować nowy sposób wykonania albumów absolwentów z
wykorzystaniem technologii informacyjnej. Należy odpowiednio wcześniej
zaplanować pracę tak, by w ramach lekcji realizować postawione sobie
wcześniej cele. Nie można takiej pracy planować na zajęciach
pozalekcyjnych, ze względu na dużą liczbę uczniów, którzy musieliby
brać w nich udział (wszyscy absolwenci). Pracę uczniowie mogą wykonać w
postaci prezentacji lub strony internetowej, a końcowy efekt nagrany na
płycie CR-ROM. Do realizacji zadania niezbędne będą następujące
nakłady:
- program wspomagający tworzenie stron internetowych (prezentacji)
- program do obróbki plików graficznych
- dostęp do komputerów multimedialnych
- nagrywarka płyt CD
- płyty CD-ROM
- skaner lub aparat cyfrowy
Zakładam, że w szkole jest odpowiednio wyposażona pracownia
komputerowa, a elementy wymienione powyżej są osiągalne.
Od dwóch lat realizuję ten projekt w swojej szkole z dobrym skutkiem.
Uczniowie zapoznają się z nowymi możliwościami oprogramowania i sprzętu
komputerowego, a poprzez wykonane albumy promują szkołę.
Jak wyglądała moja praca?
Obserwując rotację uczniów stwierdziłem, że oprócz tradycyjnych,
corocznych list z podpisami absolwentów szkoły - umieszczanych w
kronice - uczniowie powinni zostawić po sobie w szkole coś więcej.
Jako, że w naszej szkole na zajęcia z informatyki uczęszczają uczniowie
już od klasy czwartej, w ostatnim roku nauki już całkiem sprawnie
potrafią posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi służącymi
do obróbki tekstu i grafiki. Wykorzystując tę wiedzę, w drugim
semestrze nauki wplatałem w tematy lekcji treści pozwalające
przygotować strony internetowe (prezentacje). Prace były wykonane przy
użyciu pakietu biurowego Microsoft Office 2000. Uczniowie, korzystając
ze wzorca strony internetowej (prezentacji) przygotowanego przeze mnie
sami wpisywali odpowiednie treści oraz wstawiali elementy graficzne i
animacje. Każda klasa szósta oraz każdy uczeń został przeze mnie
sfotografowany szkolnym aparatem cyfrowym. Zdjęcia zostały przesłane do
komputerów, a uczniowie po odpowiedniej obróbce graficznej (zmiana
rozmiaru, retusz, przycięcie) wykonanej w programie Point Shop Pro oraz
IrfanView wstawiali je na swoje strony internetowe (prezentacje). Aby
praca była ciekawsza, każdy uczeń wykorzystując mikrofon i kartę
muzyczną w komputerze nagrał swoje powitanie dźwiękowe.
Każda wykonana strona (prezentacja) zawierała podstawowe informacje o
uczniu: jego zainteresowaniach, planach, przyjaciołach oraz możliwości
skontaktowania się z nim.
Po sprawdzeniu poprawności wykonania uczniowskich stron internetowych
(prezentacji), zostały one umieszczone w osobnych, klasowych folderach.
Dla każdej klasy wykonałem główną stronę (slajd prezentacji)
pozwalającą na wyszukanie dowolnego ucznia, obejrzenie listy uczących
nauczycieli a także wszystkich zdjęć (indywidualnych, grupowych, z
różnych imprez) wykonanych przeze mnie w czasie nauki dzieci w naszej
szkole.
Tak przygotowany materiał został nagrany przez uczniów po lekcjach, pod
moim nadzorem w szkolnej pracowni komputerowej. Każdy uczeń i
wychowawca szóstej klasy otrzymał tak wykonaną płytę CD-ROM w czasie
uroczystego zakończenia roku szkolnego. Płyty zostały też przekazane
szkolnej bibliotece.
W efekcie końcowym szkoła posiada albumy absolwentów w wersji
elektronicznej zawierające zdjęcia wychowanków, nagrane głosy oraz
informacje o zainteresowaniach i planach uczniów klas szóstych.
Uczniowie i rodzice otrzymują cenną pamiątkę z okresu nauki swojego
dziecka w szkole podstawowej wraz z jego całym zespołem klasowym
Przedsięwzięcie na pewno przyczyni się do większego zainteresowania
uczniów projektowaniem stron WWW, co zapewne zaowocuje samodzielnym
wykonaniem przez część uczniów swoich stron internetowych oraz
prezentacji w przyszłości.
Na koniec kilka osobistych spostrzeżeń.
Po pierwsze:
Realizacja tego pomysłu na pewno nie jest łatwym zadaniem, wszak wśród
naszych uczniów są i tacy, których bardzo ciężko będzie zmobilizować do
pracy. Pamiętajmy o tym, że aby uzyskać odpowiedni efekt końcowy
wszyscy przyszli absolwenci muszą wykonać dobrze swoje prace. Nie
zawsze się to uda, ale nie zniechęcajmy się - satysfakcja z takiej
pracy jest naprawdę duża (dla nauczyciela i dla uczniów).
Po drugie:
Wybór sposobu wykonania albumów: prezentacja, strona internetowa czy
jeszcze inny zależy od nauczyciela i odpowiedniego oprogramowania.
Uczniowie
wykonywali w roku 2002/2003 prezentacje korzystając z programu Power
Point (praca łatwiejsza, niestety nie wszyscy uczniowie dysponują w
domach tym programem i nieraz bywały kłopoty z odtworzeniem pokazu),
natomiast w roku 2003/2004 uczniowie wykonywali strony internetowe
(praca
trudniejsza, lecz do odtworzenia potrzebna jest dowolna przeglądarka
internetowa).
Po trzecie:
Jeśli szkoła dysponuje aparatem cyfrowym można już od czwartej klasy (w
gimnazjum od pierwszej) kompletować zdjęcia, które w ostatniej klasie
będzie można wykorzystać w pracy. Łatwo można będzie wtedy zobrazować w
albumie fizyczną metamorfozę uczniów.
Po czwarte:
Koszty wykonania są naprawdę niewielkie - 1,60 zł od ucznia na płytę
(dla siebie!), oraz poświęcony przez nas czas (kto chce niech sobie
wyliczy ;).
Stanisław Stokłosa, naucz. informatyki
w SP1 w Nysie