SCENARIUSZ LEKCJI PLASTYKI
DLA
KLASY CZWARTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Temat:
,,Dzień jeden w roku”- graficzna interpretacja utworu muzycznego (monotypia).
Opracowała:
mgr Halina Frąsiak - Czumałowska
Sugestie:
lekcję
należy przeprowadzić przed lub bezpośrednio po świętach
Bożego Narodzenia. Nauczyciel powinien zadbać o odpowiedni świąteczny
nastrój, np. udekorować klasę, wykonać stroiki. Dzieci na przerwie
przygotowują swoje stanowiska pracy i z pomocą nauczyciela pokrywają płytki
farbą.
1.
Czas trwania zajęć: 45 minut.
2.
Autor i numer programu: Stanisław Krzysztof Stopczyk, Barbara Neubart,
DKW- 4014- 152/99.
3.
Realizowane treści nauczania: monotypia jako przykład druku płaskiego.
4.
Temat bloku humanistycznego: ,,Małe i duże ojczyzny- w kręgu
tradycji”.
5.
Cele:
ogólne:
-
wyrabianie poczucia przynależności kulturowej i rodzinnej,
-
wyrabianie poczucia dumy z polskich tradycji i zwyczajów,
-
rozwijanie wyobraźni, pomysłowości i wrażliwości plastycznej,
- dbałość o estetykę pracy i stanowiska pracy,
szczegółowe:
-
uczeń umie wymienić rodzaje druku i techniki graficzne,
-
uczeń potrafi wykonać odbitkę w technice monotypii,
-
uczeń potrafi graficznie zinterpretować utwór muzyczny Seweryna
Krajewskiego i Krzysztofa Dzikowskiego ,, Dzień jeden w roku”.
6.
Forma pracy: indywidualna.
7.
Metody: ćwiczenia praktyczne, pogadanka, pokaz, słuchanie utworu
muzycznego.
8.
Pomoce:
farba
olejna artystyczna, mały blok rysunkowy, płyta prostokątna z PCV, ołówek,
gazeta, ściereczka, nagranie piosenki Seweryna Krajewskiego
i Krzysztofa Dzikowskiego ,,Dzień jeden w
roku”, plansze z przykładami druku wklęsłego, wypukłego i płaskiego,
reprodukcje grafik- Józefa Gielniaka, Lucasa Cranach st., akwaforty: Grzegorza
Glanca, Haliny Frąsiak, monotypie wykonane przez dzieci, wałek do nakładania
farby, tacka styropianowa.
9.
Przebieg lekcji:
-
wysłuchanie piosenki ,,Dzień jeden w roku” przy zgaszonym świetle i
zapalonych świecach na świątecznych stroikach;
-
pogadanka na temat treści piosenki, jej nastroju, rozmowa o wigilii w
rodzinnych domach, zwyczajach i tradycjach związanych z tym wieczorem;
-
zapowiedź tematu lekcji i techniki;
-
rozmowa z uczniami w celu przypomnienia poznanych wiadomości o grafice;
-
pokaz
plansz z przykładami druku wklęsłego, wypukłego
i płaskiego w tym reprodukcji
grafik: Lukasa Cranacha st., Józefa Gielniaka, akwafort: Grzegorza Glanca i
Haliny Frąsiak-Czumałowskiej oraz monotypii wykonanych przez dzieci;
-
wyjaśnienie
techniki monotypii i jej nazwy;
-
zaprezentowanie przez nauczyciela poszczególnych etapów wykonywania
monotypii;
-
ponowne wysłuchanie piosenki ,,Dzień jeden w roku”;
-
praca uczniów nad tematem przy akompaniamencie piosenki;
-
w miarę potrzeb, pomoc nauczyciela indywidualnym uczniom
w realizacji tematu poprzez:
doradzanie, sugestię, zwracanie uwagi na popełniane błędy;
-
omówienie i ocena powstałych prac graficznych;
-
zwrócenie uwagi na estetykę stanowiska pracy (sprzątanie pracowni).
Prace wykonane na zajęciach
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |