Stanisław Rożniatowski
konsultant ds. Internetu
WODIP Opole
Fizyka – prosta i przyjemna?
Zdecydowana większość uczniów nie lubi fizyki. Dlaczego ? Wielu uważa, że jest trudna, inni – nudna, pozostali nie mogą pojąć praw, zasad, wzorów, eksperymentów, ... .
Czy może być inaczej ? Wyobraźmy sobie ... dzwonek na lekcje, uczniowie z niecierpliwością oczekują pod pracownią i z pasją zasiadają przy swoim laboratorium, poddając ciężkiej próbie soczewki i pryzmaty, wahadła, pełne wody akwaria, oscyloskopy, lasery, planety Układu Słonecznego, ... . Brzmi to jak bajka ? Oczywiście, ... że nie !
Ile pokazów zjawisk zaprezentowano na lekcjach ? Ile przeprowadzono eksperymentów ? Za mało ! Przyczyn takiego stanu jest wiele – przestarzałe wyposażenie szkolnych pracowni fizycznych, brak lub niepoprawne działanie maszyn i innych pomocy naukowych, brak czasu na odpowiednie przygotowanie, program nauczania, ... .
Wiele szkół posiada dobrze wyposażone pracownie informatyczne, w wielu możliwy jest dostęp do Internetu. Co to ma wspólnego powyższą “bajką” ? Zapewniam, że wiele ! Wystarczy trochę “poszperać” w ogromnych zasobach sieci i mieć dostęp do wirtualnego laboratorium w którym wszystko jest możliwe ... .
Poniżej przedstawiono kilka przykładów doświadczeń i pokazów możliwych do przeprowadzenia z wykorzystaniem komputera. Zamieszczone “zrzuty ekranów” nie odzwierciedlają w pełni interaktywnego charakteru prezentowanych przykładów. Wszystkie napisane są w języku Java i ich uruchomienie możliwe jest w dowolnej przeglądarce HTML akceptującej Javę /Internet Explorer 4.XX lub Netscape Navigator 4.XX/. Większość można pozyskać ze stron WWW i używać off-line /nie płacąc za połączenie z Internetem/.
Kształt soczewki – czy to co zmieni ? |
Oddziaływanie fotonów z atomami |
Grawitacja ? Ależ to bardzo proste |
Skąd wziął się prąd elektryczny ? |
Interferencja – zmień i sprawdź wszystko |
Prawa Kirchhoffa – zmierzyć i uwierzyć |
Zasada działania lasera |
Pole elektryczne jak na dłoni |
Rozszczepienie światła w pryzmacie. |
Dyfrakcja na szczelinie |
Ruch po okręgu. Składanie wektorów ? |
Czy długość ma wpływ na okres drgań ? |
Jeszcze raz wahadło ... sprężynowe |
Skąd się bierze tęcza ? |
Soczewka skupiająca. Przedmiot i obraz |
Soczewka ... inaczej |
Poprzeczna czy podłużna ? Fale jak na ... wodzie
Te przykłady to jedynie niewielka część ogromnych zasobów Internetu związanych z fizyką, interaktywnymi prezentacjami, programami, ... . Wiele ciekawych odnośników do “fizycznych” stron WWW oferują :
http://www.exploratorium.com http://www.explorescience.com
Fizyka z komputerem ? Zdecydowanie tak. Jeśli powyższy temat wywoła zainteresowanie - możliwy jest dalszy ciąg ... .
Kontakt z autorem : stan@wodip.opole.pl