Stanisław Rożniatowski

konsultant ds. Internetu

WODIP Opole

Fizyka – prosta i przyjemna?


Zdecydowana większość uczniów nie lubi fizyki. Dlaczego ? Wielu uważa, że jest trudna, inni – nudna, pozostali nie mogą pojąć praw, zasad, wzorów, eksperymentów, ... .

Czy może być inaczej ? Wyobraźmy sobie ... dzwonek na lekcje, uczniowie z niecierpliwością oczekują pod pracownią i z pasją zasiadają przy swoim laboratorium, poddając ciężkiej próbie soczewki i pryzmaty, wahadła, pełne wody akwaria, oscyloskopy, lasery, planety Układu Słonecznego, ... . Brzmi to jak bajka ? Oczywiście, ... że nie !

Ile pokazów zjawisk zaprezentowano na lekcjach ? Ile przeprowadzono eksperymentów ? Za mało ! Przyczyn takiego stanu jest wiele – przestarzałe wyposażenie szkolnych pracowni fizycznych, brak lub niepoprawne działanie maszyn i innych pomocy naukowych, brak czasu na odpowiednie przygotowanie, program nauczania, ... .

Wiele szkół posiada dobrze wyposażone pracownie informatyczne, w wielu możliwy jest dostęp do Internetu. Co to ma wspólnego powyższą “bajką” ? Zapewniam, że wiele ! Wystarczy trochę “poszperać” w ogromnych zasobach sieci i mieć dostęp do wirtualnego laboratorium w którym wszystko jest możliwe ... .

 

Poniżej przedstawiono kilka przykładów doświadczeń i pokazów możliwych do przeprowadzenia z wykorzystaniem komputera. Zamieszczone “zrzuty ekranów” nie odzwierciedlają w pełni interaktywnego charakteru prezentowanych przykładów. Wszystkie napisane są w języku Java i ich uruchomienie możliwe jest w dowolnej przeglądarce HTML akceptującej Javę /Internet Explorer 4.XX lub Netscape Navigator 4.XX/. Większość można pozyskać ze stron WWW i używać off-line /nie płacąc za połączenie z Internetem/.

 

Kształt soczewki – czy to co zmieni ?

Oddziaływanie fotonów z atomami

Grawitacja ? Ależ to bardzo proste

Skąd wziął się prąd elektryczny ?

 

 

Interferencja – zmień i sprawdź wszystko

Prawa Kirchhoffa – zmierzyć i uwierzyć

Zasada działania lasera

Pole elektryczne jak na dłoni

Rozszczepienie światła w pryzmacie.

Dyfrakcja na szczelinie

Ruch po okręgu. Składanie wektorów ?

Czy długość ma wpływ na okres drgań ?

Jeszcze raz wahadło ... sprężynowe

Skąd się bierze tęcza ?

Soczewka skupiająca. Przedmiot i obraz

Soczewka ... inaczej

 

Poprzeczna czy podłużna ? Fale jak na ... wodzie

 

Te przykłady to jedynie niewielka część ogromnych zasobów Internetu związanych z fizyką, interaktywnymi prezentacjami, programami, ... . Wiele ciekawych odnośników do “fizycznych” stron WWW oferują :

http://www.exploratorium.com http://www.explorescience.com

 

Fizyka z komputerem ? Zdecydowanie tak. Jeśli powyższy temat wywoła zainteresowanie - możliwy jest dalszy ciąg ... .

Kontakt z autorem : stan@wodip.opole.pl